Η φωνητική διδασκαλία αποτελεί θεμέλιο για τη σωστή
ανάπτυξη της φωνής, ειδικά όταν ξεκινά σε νεαρή ηλικία. Το άρθρο αυτό εξετάζει
τη σημασία της ηλικιακά κατάλληλης προσέγγισης, τη σωστή επιλογή ρεπερτορίου
και τον κρίσιμο ρόλο του εκπαιδευτή – όχι με βάση τα προσωπικά του επιτεύγματα,
αλλά την εμπειρία και την παιδαγωγική του ικανότητα. Παρατίθενται διεθνείς
έρευνες, παιδαγωγικά παραδείγματα και προτάσεις καλών πρακτικών για
εκπαιδευτικά ιδρύματα και ιδιώτες.
1. Εισαγωγή
Η φωνητική εκπαίδευση (vocal pedagogy) είναι μια
πολυδιάστατη διαδικασία που απαιτεί τεχνική, ψυχολογική και παιδαγωγική
προσέγγιση. Ιδιαίτερα στα αρχικά στάδια, ο τρόπος με τον οποίο διαχειρίζεται η
ανάπτυξη της φωνής επηρεάζει τόσο την τεχνική κατάρτιση όσο και την
ψυχοσυναισθηματική σχέση του ατόμου με το τραγούδι (McAllister et al., 2015).
2. Ηλικία Έναρξης Φωνητικής Εκπαίδευσης
Η έναρξη της φωνητικής εκπαίδευσης σχετίζεται με την
ανατομική και ψυχοσυναισθηματική ωρίμανση:
- Ηλικίες
6–9 ετών: Συστήνεται μουσική προπαιδεία με
στοιχεία φωνητικής μέσω παιγνιώδους μάθησης (π.χ. Orff-Schulwerk, Kodaly
method). Έμφαση στην ακουστική μνήμη, την καθαρή άρθρωση και τη χαρά της
φωνητικής έκφρασης (Welch et al., 2009).
- Ηλικίες
10–13 ετών: Εισαγωγή σε βασικές τεχνικές όπως
αναπνοή, φωνητική στήριξη και απλή φωνητική τοποθέτηση. Παράδειγμα:
πρόγραμμα «Young Voices» στη Μ. Βρετανία που εφαρμόζει ήπια τεχνική σε
μαθητές μέσης εκπαίδευσης.
- Ηλικίες
14 ετών και άνω: Πιο συστηματική τεχνική προσέγγιση
με ασκήσεις φωνητικής ευθυγράμμισης, διαφραγματικής στήριξης και πρώιμο
ρεπερτόριο βασισμένο στον φωνητικό τύπο (soprano, alto κλπ). Σημαντική η
συνεχής παρακολούθηση για αποφυγή καταπόνησης κατά την εφηβεία (Borch &
Sundberg, 2002).
3. Επιλογή Ρεπερτορίου
Η επιλογή ρεπερτορίου πρέπει να βασίζεται σε
παιδαγωγικά και τεχνικά κριτήρια:
- Κατάλληλο
για την ηλικία: Αποφυγή ενήλικων θεματικών (π.χ.
ερωτικά θέματα) στα παιδιά. Αντίθετα, επιλογή παραδοσιακού, παιδικού ή
απλού χορωδιακού ρεπερτορίου (Campbell, 2010).
- Προσαρμοσμένο
στο φωνητικό επίπεδο: Δεν επιλέγονται τεχνικά
απαιτητικά έργα προτού ολοκληρωθεί η βασική τεχνική κατάρτιση.
- Εκφραστικά
σχετικό: Ο μαθητής πρέπει να κατανοεί και
να μπορεί να ταυτιστεί συναισθηματικά με το περιεχόμενο. Π.χ. οι έφηβοι
ανταποκρίνονται καλύτερα σε τραγούδια με κοινωνικά ή προσωπικά νοήματα.
Παράδειγμα: Στην εκπαιδευτική πρακτική του
Πανεπιστημίου Eastman (ΗΠΑ), χρησιμοποιούνται τραγούδια παραδοσιακά και
θεματικά «κοντά» στην ηλικία του μαθητή, συνδυάζοντας τεχνική και εκφραστική
ανάπτυξη (Ware, 2008).
4. Ο Ρόλος του Εκπαιδευτή
Η επιλογή του δασκάλου είναι καθοριστική για τη
φωνητική πορεία του μαθητή. Συχνά παρατηρείται το φαινόμενο να επιλέγονται
καθηγητές φωνητικής με βάση τα καλλιτεχνικά τους επιτεύγματα, χωρίς ανάλογη
παιδαγωγική εμπειρία.
Στοιχεία που πρέπει να χαρακτηρίζουν
έναν αποτελεσματικό δάσκαλο φωνητικής:
- Διδακτική
εμπειρία με διαφορετικές ηλικίες και φωνές
- Κατανόηση
της φωνητικής ανατομίας και φυσιολογίας
- Εξατομικευμένη
προσέγγιση και αξιολόγηση της φωνής
- Ενσυναίσθηση
και υπομονή
"Ο δάσκαλος δεν είναι performer.
Είναι καθοδηγητής σε ένα μονοπάτι που χρειάζεται φροντίδα και ευθύνη"
(Miller, 1996).
Έρευνα από το Πανεπιστήμιο του Gothenburg (Sundberg
et al., 2008) έδειξε ότι οι μαθητές που εκπαιδεύτηκαν από καθηγητές με
περισσότερα χρόνια διδακτικής εμπειρίας παρουσίασαν πιο σταθερή φωνητική
εξέλιξη από εκείνους που διδάχθηκαν από ενεργούς τραγουδιστές με λιγότερη
εμπειρία διδασκαλίας.
5. Συμπεράσματα και Προτάσεις
Η φωνητική διδασκαλία οφείλει να προσαρμόζεται στο
ηλικιακό, αναπτυξιακό και ψυχοσυναισθηματικό προφίλ του μαθητή. Η σωστή επιλογή
ρεπερτορίου και κυρίως εκπαιδευτή παίζουν καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη υγιούς
φωνητικής τεχνικής και σχέσης με το τραγούδι.
Προτάσεις:
- Εισαγωγή
φωνητικής προπαιδείας σε σχολεία και ωδεία από τις πρώτες τάξεις.
- Καθιέρωση
παιδαγωγικής εκπαίδευσης ως υποχρεωτικής για καθηγητές φωνητικής.
- Ανάπτυξη
οδηγών ρεπερτορίου ανά ηλικιακή ομάδα από επίσημους εκπαιδευτικούς φορείς.
Βιβλιογραφία
- Borch, D. Z., & Sundberg, J. (2002).
Phonatory and resonatory characteristics of the rock, pop, soul, and
Swedish dance band styles of singing. Journal of
Voice, 16(4), 423–432.
- Campbell, P. S. (2010). Songs in Their Heads:
Music and Its Meaning in Children's Lives. Oxford
University Press.
- McAllister, A., Sundberg, J., & Ternström, S.
(2015). Long-term effects of vocal training in children. Logopedics
Phoniatrics Vocology, 40(1), 32–39.
- Miller, R. (1996). The Structure of Singing.
Schirmer
Books.
- Sundberg, J., Thalén, M., & Gramming, P.
(2008). Instruction effects on voice production. Journal
of Voice, 22(5), 546–552.
- Ware, C. (2008). Adventures in Singing. McGraw-Hill.
- Welch, G., Himonides, E., Saunders, J.,
Papageorgi, I., & Sarazin, M. (2009). Researching the impact of the
National Singing Programme "Sing Up" in England. Institute
of Education, University of London.